Virtuella exempel ger lärarstudenterna praktisk erfarenhet tidigt
En del situationer är svåra att få praktisk övning inför. Hur man som lärare möter en frustrerad förälder är ett sådant exempel. Därför sitter just nu två forskare och tre yrkesverksamma, erfarna lärare och mejslar fram liknande tänkbara situationer. Om läraren säger si, då säger föräldern så. Eller något annat – och vad händer då? Forskningsprojektet ”virtuella case” riktar sig till lärarstudenter och kan även användas i kompetensutveckling av yrkesverksamma lärare.
Detta är ett nytt och spännande sätt att arbeta med lärarutbildning.
Pernilla Nilsson, professor, Högskolan i Halmstad
Projektet virtuella case i lärarutbildningen handlar om datorbaserad visualisering av olika autentiska situationer som kan uppstå i läraryrket och som kan upplevas som problematiska eller komplexa för lärare att lösa. Situationerna kan exempelvis vara ett utvecklingssamtal, ett betygssamtal eller en situation där ett etiskt dilemma uppstår i klassrummet.
Casen eller scenarierna är interaktiva datorsimuleringar av samtal mellan en lärare (det vill säga lärarstudenten) och exempelvis en elev, en förälder eller en kollega. Användaren styr själv vad samtalet ska handla om och vilka frågor som ska ställas. Responsen kommer, och precis som i verkliga livet kan allt möjligt hända i samtalet.
Känsloladdad situation
– Detta är ett nytt och spännande sätt att arbeta med lärarutbildning. Rollfigurerna i situationerna är skådespelare och det blir verkligen en autentisk och ofta känsloladdad situation när studenten möter eleven eller föräldern i den virtuella världen. Studenterna engageras och motiveras på ett bra sätt och stimuleras till att söka mer kunskap. Genom de virtuella casen kan vi skapa situationer och erfarenheter för studenterna som vi omöjligen kan skapa i den verkliga världen under verksamhetsförlagd utbildning, VFU, säger Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan i Halmstad, som leder projektet.
Själva simuleringssystemet utvecklas i samarbete med institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet, där professor Uno Fors sedan mer än 30 år har arbetat med liknande case-system för lärande och examination främst inom vårdutbildningar och socialt arbete. Forskning visar att studenter, och även professionella yrkesutövare under fort- eller vidareutbildning oftast föredrar att arbeta med denna typ av virtuella case jämfört med traditionella metoder som föreläsningar eller exempel beskrivna i text. Forskning har också visat att studenter lär sig fortare och mer effektivt med hjälp av virtuella fall än med traditionella metoder.
Motiverade studenter
– Den här undervisningen är mer inspirerande och motiverande, studenterna känner att ”jag vill veta mer, jag vill lösa det här!”. Casen känns närmare verkligheten än traditionell undervisning. De digitala fallen lyfter många gånger kluriga och joxiga situationer som studenterna får öva på, säger Uno Fors.
Casen som nu formas kommer att användas av lärarstudenter vid Högskolan i Halmstad redan i höst för att träna studenterna i att hantera olika situationer som kan uppkomma.
– Vi forskare arbetar tillsammans med tre yrkesverksamma lärare och diskuterar tänkbara situationer som kan uppstå och hur olika problem kan lösas. Ett sådant här projekt skulle aldrig fungera om vi inte arbetade tillsammans med lärare som arbetar i skolan. Det är de som är de professionella och som kan och vet hur olika komplexa situationer kan lösas i en verklig skolmiljö, säger Pernilla Nilsson.
De medverkande lärarna möter också lärarstudenter som gör sin VFU. Tillsammans med forskarna konstruerar de case baserat på sina egna och studenternas erfarenheter av vilka situationer som kan uppstå i yrket.
En bra dialog med alla
– Studenterna som vi möter kan lyfta betyg- och bedömningssamtal som något de tycker verkar svårt, men även föräldrakontakten och att ha en bra dialog med alla, säger Monica J-Nilsson, lärare på Gullbrandstorpsskolan, som tillsammans med sina kollegor Ulrika Agmarken och Anna-Lena Jacobsson bidrar med sakkunskap och erfarenhet från skolan i projektet.
– Lärarstudenterna som vi känner och som har provat de virtuella fallen tycker att det är jätteroligt. Fallen gör att studenterna kommer så nära verkligenheten de kan, men de kan göra det i sin takt och de kan till och med välja knasiga svarsalternativ och att ”göra bort sig”, för att se vad som händer då, berättar lärarna och tillägger:
– Det är också det svåraste för oss i arbetet med projektet, att hitta alternativen som är ”slamkrypare”, men som inte är alltför uppenbart fel och dåliga. Vi är så vana vid att reflektera över hur vi ska göra något som bra som möjligt, inte det motsatta.
Casen känns närmare verkligheten än traditionell undervisning.
Uno Fors, professor, Stockholms universitet
Forskarna kommer att studera hur de virtuella casen kan utveckla lärarstudenters professionella kompetens att hantera komplexa situationer i klassrummet.
Testar i höst
– Vi kommer att testa casen på lärarstudenter redan vid terminsstart i höst. Vi kommer att intervjua studenterna, och även filma dem när de samtalar runt casen, vilka lösningsstrategier de har och vilka val de gör. Är valen empatiska och informerande, hur interagerar studenten med eleven eller föräldern och så vidare, säger Pernilla Nilsson och fortsätter:
– Oavsett vilken väg som studenterna väljer eller vilka frågor de väljer att ställa, blir valen poängsatta. Så om studenterna väljer att säga en viss mening till en förälder, som i sin tur reagerar på ett visst sätt, så kommer studentens mening att utvärderas och studenten får en feed-back på sina val och sina handlingar. Denna typ av interaktiva fall kan alltså med fördel användas för både formativ examination, där studenten får kontinuerlig respons och möjlighet att lära sig under examinationen, och summativ examination, som snarare handlar om att summera personens kunskap vid tillfället.
Text, bild och film: KRISTINA RÖRSTRÖM och ANDERS ANDERSSON
Toppbilden är dock ett exempel ur ett virtuellt case, och tillhör forskningsprojektet.