Snabb respons, flödande dialog och tydligare utveckling – ny app för handledning av lärarstudenter stärker utbildningen
Att praktisera sina kunskaper i mötet med eleverna är viktigt för lärarstudenter, liksom att få återkoppling och utvecklas. I ett internationellt forskningsprojekt utvecklar forskare från Högskolan i Halmstad en ny applikation för interaktiv observation som ska höja kvaliteten på handledningen.
– Både studenter och handledare på olika övningsskolor har varit väldigt nöjda, berättar forskarna Ann-Christine Wennergren och Fredrik Thornberg.
"Handledningen blir skarpare, studenten blir en aktör i samtalet där inte enbart handledarens frågor styr innehållet. Vi ser en avgörande skillnad."
Fredrik Tornberg
Under VFU:n (den verksamhetsförlagda utbildningen) är handledning ett centralt moment. En viktig poäng med den nya appen, som heter MOSO, är att dokumentationen av undervisningen blir hanterlig och överskådlig. Dokumentationen delas mellan tre parter: handledaren, en studiekamrat och studenten som har undervisat, och den visar ett flöde av foton, filmklipp och kommentarer om undervisningen under VFU:n. Flödet fokuserar på specifika områden, är kortfattad och lätt att ta till sig.
– Vi har provat MOSO under en termin med grundlärarstudenter på övningsskolor och den har gett ett synbart mervärde i handledningen, säger Ann-Christine Wennergren, docent i pedagogik.
Tankar och reflektioner från undervisningen behöver inte sparas till nästa handledning, eftersom de delas och kan användas när de är som mest aktuella. När student och handledare sedan träffas kan en del av utvecklingen redan ha skett. Deltagarna kan direkt gå in i ett fördjupat samtal – för att bearbeta kommentarer som ytterligare kan förbättra undervisningen. Forskningsprojektet visar att på kort tid har såväl observation som handledning gynnats av att använda appen.
Studenten som aktör
– Vi ser att mycket förändras med hjälp av MOSO. Tidigare fanns en fas mellan att studenten har varit observerad och själva handledningstillfället. Då kom studenten till handledningen utan att veta vilka frågor handledaren skulle lyfta fram. Nu har studenten bearbetat flödet och kan vara förberedd, hon eller han behöver inte längre återberätta undervisningen för att komma ihåg, säger Ann-Christine Wennergren.
– Handledningen blir skarpare, studenten blir en aktör i samtalet där inte enbart handledarens frågor styr innehållet. Vi ser en avgörande skillnad, säger Fredrik Thornberg, filosofie licentiat i pedagogiskt arbete.
Kvaliteten i observationerna och handledningen ökar när olika dokumentationsformer samlas på ett ställe. Appen påminner lite om ett Facebook-flöde som pågår mellan handledaren, lärarstudenten och studiekamraten.
– Tidigare behövdes flera olika program som skulle samköras under observationen och det blev för krångligt. MOSO är mycket mer användarvänlig, säger Fredrik Thornberg.
Samma plattform underlättar
Kim Wilhelmsson, student på grundlärarutbildningen för årskurs 4–6, använde MOSO under ett par VFU-veckor i våras på sin övningsskola.
– Jag kände mig mer sedd och var mer involverad i bedömning av mig själv. Jag kunde lättare se vad handledaren såg och tyckte om min undervisning – jag fick mer feedback och det blev tydligare vad handledaren ville att jag ska reflektera över. Dialogen mellan mig och handledaren blev bättre eftersom vi var på samma plattform hela tiden.
Att handledningen inom VFU för lärare är en stor utmaning visar bland annat den senaste utvärderingen från UKÄ (Universitetskanslerämbetet). Kvaliteten behöver höjas – något som är gemensamt för många lärosäten. Norska lärosäten är erkänt duktiga på forskning inom handledning, påpekar forskarna:
– Vi på Högskolan i Halmstad har även tidigare forskat om handledning, men inte på det här sättet. Det här är forskning i framkant om digitala redskap som kan förändra handledningen i grunden, säger Fredrik Thornberg.
"Jag kände mig mer sedd och var mer involverad i bedömning av mig själv."
Kim Wilhelmsson
Fler potentiella användningsområden
Förutom forskning om hur appen används ska forskningen samtidigt bidra till att utveckla MOSO. Applikationen är patenterad av Universitetet i Agder, och vetenskapliga artiklar om projektet är på väg att publiceras.
– Planen är att appen ska var tillgänglig för alla under nästa år. MOSO har därefter många fler användningsområden utanför lärarutbildningen – exempelvis inom utbildning för sjuksköterskor, poliser eller för utbildade lärare som behöver kompetensutveckling. Men inledningsvis provar vi den med lärarstudenter, säger Ann-Christine Wennergren.
Text: KRISTINA RÖRSTRÖM
Foto: JOACHIM BRINK, MAGNUS KARLSSON, KRISTINA RÖRSTRÖM
ILLUSTRATIONER: UNIVERSITETET I AGDER