Elektromobilitet i fokus i nytt forskningssamarbete mellan Högskolan i Halmstad och Volvo
Artificiell intelligens (AI) kan förutse underhållsbehov hos eldrivna bussar, vilket i sin tur kan förlänga bussarnas livslängd avsevärt. Högskolan i Halmstad har, tillsammans med Volvokoncernen, fått 15 miljoner kronor av Vinnova för forskningssamarbetet EVE. Målet är att underlätta utvecklingen av tjänster inom elektromobilitet och på så sätt främja övergången till fossilfria vägar.
Partnerskap är nyckeln till framgång och att skapa ett ekosystem tillsammans med andra organisationer är avgörande. Högskolan i Halmstad är en pålitlig partner och vi bygger vårt samarbete på transparens och tillit.
– Marco Spiga, seniorkonsult vid Volvokoncernen.
Elektromobilitet inbegriper alla eldrivna fordon och är en stor del av det pågående skiftet mot hållbara transporter av varor och människor.
– Elektromobilitet kommer att förändra vår uppfattning och användning av fordon. Just nu pågår en elektrifiering av transportsektorn, men den försvåras av höga kostnader och brist på kundförtroende, liksom den begränsade erfarenhet som OEM-tillverkare (original equipment manufacturer) har inom detta område. Nya lösningar baserade på analys av data och AI kan dock möjliggöra snabba reaktionstider och noggrann övervakning av tillgångar, vilket är kritiska faktorer för en bred acceptans av elektromobilitet, säger Sepideh Pashami, biträdande universitetslektor vid Högskolan i Halmstad och projektledare för forskningsprojektet EVE – Extending life of Vehicles within the Electromobility Era.
Marco Spiga är seniorkonsult vid Volvokoncernen och Volvos ”pilot” i EVE:
– Det är inte ett val vi kan göra, att utveckla vår kunskap och kompetens om hur vi bäst använder våra elektriska tillgångar. Den kunskapen är en nödvändighet för att kunna ha en ledande position inom elektromobilitet. Partnerskap är nyckeln till framgång och att skapa ett ekosystem tillsammans med andra organisationer är avgörande. Högskolan i Halmstad är en pålitlig partner och vi bygger vårt samarbete på transparens och tillit, säger Marco Spiga.
AI-modeller för bättre underhåll av fordonet
Fordon är komplexa system som är svåra att underhålla, särskilt när en ny teknik som elektromobilitet introduceras. Forskningsprojektet EVE syftar till att utveckla AI-modeller för alla viktiga komponenter i drivlinan för elektriska tunga fordon som bussar och lastbilar. Genom att tillämpa dessa modeller på så kallade prediktiva underhållstjänster kan Volvo förutsäga när utrustningsfel uppstår och också förhindra att det händer. Genom att utföra underhåll på rätt sätt och vid rätt tidpunkt förlängas fordonets och batteriets livslängd.
– Både hybridbussar och helt eldrivna bussar måste utnyttja prediktiva underhållstjänster baserade på maskininlärning för att fortsätta vara konkurrenskraftiga på marknaden, trots fordonens ökade kostnader. Prediktivt underhåll möjliggörs genom att samla in mer exakta och omfattande data. Batteriet står för en stor del av fordonets kostnad och förväntas hålla i över tio år. I projektet kommer vi bland annat att skapa datadrivna modeller för hur batteriets status förändras över tid och med olika användning, vilket leder till effektivare underhåll och därmed längre batterilivslängd, säger Sepideh Pashami.
Text: LOUISE WANDEL
Bild: LOTTA ANDERSSON och JOACHIM BRINK
Toppbild: VOLVO