Inspiration till kunskap och arbete om skolans digitalisering – nu och i framtiden
Samverkan, skolans vardag och digitalisering, verksamhetsutvecklande forskning, elevers måluppfyllelse och inspiration. Det var viktiga ingredienser i inspirationskonferensen som hölls för samverkansprojektet FDLIS, Framtidens lärande i skolan, i början av december.
Samarbetet FDLIS handlar om att förbättra barns och elevers måluppfyllelse i förskolan och skolan genom lärprocesser med hjälp av digitala verktyg. Projektet pågår från 2018 till 2020.
– Med FDLIS vill vi bidra till utveckling i regionen vad gäller skolans och förskolans digitalisering. Forskning och verksamhetsutveckling är starkt sammanvävda, och inom FDLIS arbetar vi med forskning, utveckling och utvärdering av digitala lärmiljöer, sade Marie-Helene Zimmerman Nilsson från Högskolan i Halmstad, processgruppsledare för FDLIS.
Ett unikt samverkansprojekt
Samverkansparter inom projektet är Båstads kommun, Halmstads kommun, Hylte kommun, Kungsbacka kommun, Laholms kommun, Varbergs kommun och Ängelholms kommun samt Region Halland och Högskolan i Halmstad.
FDLIS är ett helt unikt samverkansprojekt där vår forskning bygger på de problemområden och frågeställningar som finns ute i verksamheterna, konstaterade Pernilla Nilsson, Högskolan i Halmstad, som leder forskningen inom FDLIS.
– På konferensen presenterar forskarna tillsammans med lärare och andra som arbetar på fältet. För oss forskare är det så viktigt att arbeta tillsammans med dem forskningen berör, det är detta som är samverkansdriven forskning. Jag brukar alltid säga att det är ingen idé att ställa forskningsfrågor som ingen vill ha svar på, sade Pernilla Nilsson.
Processen är en viktig del i ett sådant här samverkansprojekt, konstaterade hon, och fortsatte:
– Det är inte alltid själva resultatet som ger effekt. Att forskare befinner sig i skolans verksamhet, diskuterar problemområden, litteratur och forskningsfrågor, bidrar också till effekt i verksamheten.
Lärare och forskare presenterade
Två av lärarna som presenterade under dagen var Mats Gustafsson och Petra Lindblom från Kattegattgymnasiet. Tillsammans jobbar de med VR, virtual reality, och effektivare språkinlärning för nyanlända elever. De konstaterar att VR kan vara användbart i många sammanhang, oavsett ämne.
– Det är viktigt att eleverna själva får vara både producenter och konsumenter i arbetet med VR. Det sker mycket lärande under den processen, sade Mats Gustafsson, som också lyfte fram samarbetet med forskaren som är involverad i projektet och även att det ibland är en utmaning av vara med i olika projekt med tanke på tid för exempelvis olika möten.
Livslångt lärande
Huvudtalare för dagen var Carl Heath, utbildningsdirektör i RISE, Research Institutes of Sweden, och av regeringen utsedd att leda den nationella satsningen ”Det demokratiska samtalet”.
Han pratade under rubriken ”Livslångt lärande i en digital tid” om hela samhällets digitalisering, om makt i en tid där data är ”den nya oljan”, om positiva effekter och även problem när exempelvis juridik och teknologi färdas med olika hastighet. Stora utmaningar är arbetsmarknadens förändring och de ibland motsatta perspektiven vid jämförelse mellan institution och nätverk.
– Vi behöver kunna verka i båda miljöerna samtidigt och hitta ett sätt att göra det på som är tryggt och säkert för alla. Dit upplever jag att det är långt kvar. Det är också något om vi måste göra tillsammans. Ta exemplet om beslutet om digitala nationella prov då alla kommuner direkt och på olika håll börjar upphandla varsitt system för att hantera proven, sade Carl Heath.
Carl Heath poängterade starkt vikten av livslångt lärande och avslutade med tre nyckelfrågor för åhörarna att ta med sig: Hur lär jag mig det jag behöver veta under hela livet? Hur ser vi till att alla har den kunskap vi behöver? Hur gör din organisation för att stärka det livslånga lärandet?
Flera av de pågående projekten inom FDLIS presenterades under dagen. Deltagarna fick även chans att bekanta sig med, förutom själva lokalerna, innehållet och möjligheterna i DLC, Digitalt laborativt centrum på Högskolan.
Konferensen avslutades med ett tanke-, åsikts- och känslo-moln som alla åhörare fick bidra till (se toppillustrationen).
Text och bild: KRISTINA RÖRSTRÖM (toppbild av Poll Everywhere)