Design av framtidens städer och intelligenta bilar med människors vardagsliv i centrum
Självkörande fordons intåg i vårt samhälle kommer väsentligt att förändra sättet vi transporterar oss. Men ska vi, och våra städer, anpassa oss till en ny mobilitet eller kan tekniken skräddarsys för oss? Ett nytt Drive Sweden-projekt, som Högskolan i Halmstad är värd för, kombinerar experimentell testmetodik av intelligenta tjänster för stadsutveckling och autonoma fordon med användarcentrerad forskning. Målet är att skapa nya sätt att utveckla moderna fordon och smarta städer för hållbara samhällen.
Vi måste i större utsträckning designa med snarare än för användarna, och vi behöver forskningsmodeller som hanterar detta skifte.
– Vaike Fors
Det är mycket troligt att delvis självkörande fordon kommer att köra på våra gator inom en snar framtid. Detta ger nya möjligheter till integrering av intelligenta fordon i en växande digital ekonomi och infrastruktur. Men för att vara hållbar behövs ett skifte i hur teknik utformas i framtidens smarta städer.
– Vi måste i större utsträckning designa med snarare än för användarna, och vi behöver forskningsmodeller som hanterar detta skifte, säger Vaike Fors, docent i pedagogik vid Akademin för informationsteknologi på Högskolan i Halmstad.
Ny teknik och innovation kan leda till förhoppningar, men också till ångest. Det förväntas ofta att tekniken ska skapa förbättringar för samhället, individen, företag och staten. Men etnografisk forskning visar att människor inte alltid använder teknik så som den är avsedd. Detta beror ofta på att människor nyttjar teknik som en del av vardagliga vanor och rutiner, snarare än som en som ett resultat av rationella beslut. Ett exempel på detta är hur människor använder bilar.
Samverkan över discipliner för en människocentrerad utveckling
Vaike Fors leder det design-etnografiska projektet Co-designing future smart urban mobility services – a human approach (AHA) som samlar teknikdesigners, stadsplanerare och samhällsvetenskapliga forskare. Genom en tvärvetenskaplig arbetsmodell arbetar dessa tillsammans med att utforska framtida utmaningar inom stadsplaneringen och utvecklingen av autonoma bilar. Projektet ingår i Drive Sweden, ett strategiskt innovationsprogram finansierat av VINNOVA, Formas och Energimyndigheten.
– I AHA-projektet använder vi forskningsresultat från tidigare etnografiska studier av hur människor uppfattar och använder sina bilar och andra transportmedel. Vi kopplar detta till stadsplanering och teknikutveckling med fokus på människors vardag, säger Vaike Fors.
Workshop om framtidens pendling
Baserat på de etnografiska resultaten och de olika parternas frågor, har forskargruppen skapat olika material som används för att sätta fart på workshopdiskussioner, till exempel insiktskort och rutinkartor för pendling. Den första av fyra workshoppar ägde rum vid Högskolan i Halmstad i oktober. UX-designers från Volvo, stadsplanerare från Helsingborg och Göteborg och forskare från Högskolan i Halmstad samlades för att identifiera specifikt intressanta frågor gällande pendlingsrutiner. Workshoppen ledde fram till idéer om framtida tjänster för pendling och pendlare där alla deltagande parter behövs i en fortsatt utveckling. Dessa idéer kommer att ligga till grund för workshoppar som är organiserade i partnerstäderna i projektets nästa steg.
Sarah Pink, professor i ”design and emerging technologies” vid Monash University i Australien, och internationell gästprofessor vid Högskolan i Halmstad, deltar i AHA-projektet och berättade för oss:
– Genom etnografiska forskningsresultat inkluderas människors vardag i planer för stads- och teknikutveckling i workshopen. Det är ett fantastiskt sätt att samla olika intressenter och diskutera pendling.
Projektets mål är att skapa ett sätt att samarbeta för att lösa samhällsutmaningar ur ett användarcentrerat perspektiv. Ambitionen är att forskningsresultaten blir skalbara och kan överföras till andra städers utveckling, både nationellt och globalt.
Text: LOUISE WANDEL
Bild: EMELY NIEMI JONSSON
Toppbilden visar en av de rutinkartor för pendling som används under workshopparna.