Matematikdidaktisk forskning om hur ett ämne kan anpassas för undervisning i grundskolan
Hallå där, Per Blomberg, nybliven doktor i matematikdidaktik vid Högskolan i Halmstad! Din avhandling har titeln Inferentiell statistik i grundlärarutbildning – Ett designforskningsprojekt om ämnesdidaktiska transformationer. Vad handlar avhandlingen om?
– Eftersom vi lever i ett alltmer datoriserat samhälle berörs alla av statistik och data, och då behöver man också kunna behärska statistiska begrepp och metoder så att man själv kan dra slutsatser av data. Men det räcker inte bara med att förstå metoderna – det är lika viktigt att vara kritisk mot andras slutsatser och därigenom undvika att okritiskt acceptera felaktiga eller missvisande slutsatser och i stället göra informerade och välgrundade bedömningar.
– Min avhandling utforskar hur ämnesområdet statistik kan anpassas för undervisning i grundskolan och vilka ämnesdidaktiska kunskaper lärarstudenter behöver utveckla för att framgångsrikt undervisa om inferentiell statistik. Inferentiell statistik är den gren inom statistiken som handlar om att dra slutsatser om en population och göra förutsägelser baserat på ett urval av data. Den statistik som lärs ut i grundskolan i dag är i huvudsak deskriptiv statistik. Deskriptiv statistik beskriver och summerar data, medan inferentiell statistik handlar om att dra slutsatser på osäkerhet orsakad av slumpmässighet i data. Traditionellt sett är detta ett område som behandlas i universitets- och högskolekurser.
Vad är resultatet av din undersökning?
– Resultatet visar att det är viktigt att erbjuda en lärarutbildning där lärarstudenter får erfarenhet av att planera statistikundervisning med fokus på statistiska undersökningar och bärande statistiska idéer, där statistisk inferens är en central bärande idé. Forskning framhäver att lärande i statistik bäst sker genom integration snarare än isolering av centralt innehåll. För att stödja detta behöver lärarstudenter utveckla sin professionskunskap genom att välja och sammanlänka centrala statistiska begrepp, beräkningsmetoder och representationer när de planerar sina lektioner. Att tänka och resonera i termer av bärande idéer är en ny och ovan process för de flesta grundlärarstudenter, men jag har undersökt strategier för att stödja dem i denna utveckling.
– Det framgår också av avhandlingens resultat att didaktisk designforskning är en lämplig metod för att utforska och främja ämnestransformationer, det vill säga när man för över en kunskap från en kontext eller situation till en annan, till exempel när man för över den akademiska kunskapen om inferentiell statistik till ett undervisningsinnehåll. Kvaliteten på undervisningen säkerställs om forskare undersöker och tittar på de här transformationerna – det är designforskarens uppgift att göra det.
Vad har du för tankar om framtidens matematikundervisning?
– För att förbereda elever att verka i ett alltmer datadrivet samhälle behövs ett ökat fokus på statistik i grundskolan. Även om läroplaner och kursplaner förändras regelbundet, har vi i Sverige ännu inte integrerat inferentiella statistiska idéer i grundskoleundervisning och i lärarutbildning. Förhoppningsvis kan min avhandling bidra till att påskynda denna förändring.
Hur har tiden som doktorand varit?
– Det har ju varit en ny och väldigt intressant värld för mig att komma in i. Jag har tidigare undervisat på gymnasiet och var nyfiken på undervisning på lärarprogrammet och ville forska om och förkovra mig i det. Att få träffa människor från olika forskningsmiljöer och att delta i nationella och internationella konferenser och ta del av andras forskning inom det matematikdidaktiska fältet har varit utvecklande. Roligast har den praktiknära forskningen varit och där har min lärarsjäl kommit in också, för man forskar inte bara på utan också med, lärarutbildare och lärarstudenter. Det har också varit lärorikt att läsa in sig på teorier och välja vilka teorier man ska använda i sin design och analys. Det har underlättats av forskarskolan, KÄKK.
Vad har du för planer nu?
– Jag har fått en tjänst som universitetsadjunkt på Malmö universitet. Där ska jag undervisa på grundlärareprogrammet och jag kommer också att fortsätta att forska om statistikens didaktik. Så nu ser jag fram emot att lära känna Malmö universitet och verksamheten där, det ska bli intressant och spännande.
Per Blomberg har varit doktorand på Högskolan i Halmstad, inom forskningsprogrammet Leads Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., vid Högskolan i Halmstad.
Ta del av avhandlingen här: Inferentiell statistik i grundlärarutbildning – Ett designforskningsprojekt om ämnesdidaktiska transformationer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Forskarskolan KÄKK Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (Kunskap, Ämnen och Kvalitet i lärarutbildning och Klassrum) är en samverkan mellan Karlstads universitet, Högskolan i Halmstad och Högskolan Väst.
Text: KARIN BERGSTRAND
Bild: Pexels (toppbild), PRIVAT (porträtt)