Så skapas förtroende och acceptans i hårt reglerade branscher
Hur vinner nya företag och produkter förtroende och acceptans i hårt reglerade branscher? Exempelvis i spel- och life science-branscherna – två områden där innovation måste balanseras mot strikta regler och användarsäkerhet. Denna fråga utforskas i en ny doktorsavhandling från Högskolan i Halmstad.
För företag i reglerade branscher handlar framgång om mer än enbart en god affärsidé, produkt eller tjänst. De måste navigera i en komplex miljö där nya idéer möter etablerade regelverk och där säkerhet och innovation behöver gå hand i hand. Jackson Kinyanjui, doktorand vid Högskolan i Halmstad, har i sin avhandling kartlagt hur denna process går till.
Fyra vägar till framväxt och utveckling
Jackson Kinyanjui har identifierat fyra olika sätt som nya företag och branscher kan utvecklas tillsammans: välvilligt, överordnat, radikalt och nominellt. Varje väg kräver sina egna strategier för att hantera den svåra balansen mellan nytänkande och regelefterlevnad.
– I min avhandling föreslår jag konkreta sätt för både nya och befintliga företag att bedöma den kontext där de vill introducera nya produkter. En viktig sak är att legitimiteten måste byggas inifrån och ut – först inom den egna organisationen och därefter i den externa miljön, säger Jackson Kinyanjui.

Jackson Kinyanjui disputerade i januari 2025.
Verktyg för förändring
Forskningen, som bygger på både enskilda och jämförande fallstudier, visar att framgångsrika ledare använder sig av en rad olika strategier för att vinna acceptans i föränderliga affärsmiljöer. Det handlar om att skapa återkopplingsslingor, anpassa sig till befintliga normer där det behövs, använda igenkännbara signaler som skapar trygghet och vara konsekvent i sin kommunikation och sitt agerande.
För beslutsfattare och myndigheter erbjuder Jackson Kinyanjuis avhandling ett ramverk till stöd för utvärdering och framväxt av nya branscher och företag på ett sätt som främjar både innovation och säkerhet.
Trots att Jackson Kinyanjuis forskning fokuserar på spel- och life science-branscherna menar han att resultaten har bredare bäring:
– Principerna för hur man bygger legitimitet är relevanta i alla sammanhang där nya verksamheter ska etableras i komplexa och reglerade miljöer. Det handlar om att hitta rätt balans mellan strategi, miljö och innovation.
Text: LOVISA ESSUNGER
Toppbild: AI-GENERERAD AV HÖGSKOLAN I HALMSTAD
Porträttbild: MAGNUS KARLSSON