Nytt etnografiskt perspektiv på självkörande bilar
Tekniken för självkörande bilar utvecklas snabbt och inom en snar framtid kommer de att börja köra på våra vägar. Men hur uppfattar vi människor det här? Och vad finns det för förväntningar på tekniken? Nu ska samhällsvetenskapliga forskare från Högskolan i Halmstad, i samarbete med Volvo Cars, genomföra Sveriges första tillämpade etnografiska forskningsprojekt om självkörande bilar.
"Vi människor är inte okomplicerade och våra vanor är ofta ganska stabila över tid. För att förstå betydelsen av ny teknologi behöver vi studera hur människor implementerar den i sin vardag och i sina rutiner. "
– Vaike Fors
Många av oss använder bilen dagligen och bakom ratten tar vi ständigt blixtsnabba beslut, som ibland kan gälla liv eller död. I framtiden kommer vi att överlåta allt fler av dessa beslut till bilen själv, medan vi förare kan ägna oss åt annat.
– Det här innebär en stor samhällsförändring och det är vi samhällsvetare naturligtvis intresserade av att studera. Vad betyder den nya tekniken för oss människor – socialt och kulturellt? Och hur påverkar vi tekniken? säger Vaike Fors, docent i pedagogik och projektledare för den del av projektet som drivs av Högskolan i Halmstad.
Hur bilarna upplevs och används
Projektet, som heter ”Självkörande bilar: förändringar, förväntningar och upplevelser”, leds av Volvo Cars och beviljades nyligen drygt 6,1 miljoner kronor från Vinnova.
Projektet är tvärvetenskapligt och syftar till att skapa ny och djupare förståelse för hur självkörande bilar uppfattas, upplevs och används – både i dag och hur vi föreställer oss dem i framtiden. Ett syfte är också att utveckla skräddarsydda tillämpade etnografiska forskningsmetoder inom ramen för en mångdisicplinär forskningsmodell, något som Högskolan i Halmstads forskare inom forskningsplattformen SCACA (Swedish Center for Applied Cultural Analysis) har mångårig erfarenhet av.
– Vi vill bli ännu bättre på att förstå våra kunders livssituation och vardag och har därför intresserat oss för etnografiska metoder. Genom samarbetet med Högskolan i Halmstad vill vi fördjupa den kunskap vi har samlat på oss och ta det ytterligare ett steg, säger Annie Rydström, som leder projektet vid Volvo Cars.
Självkörande bilar i trafiken nästa år
Redan nästa år planerar Volvo att testa tekniken på publika vägar i Göteborgsområdet. Fordonen kommer då att vara självkörande på vissa större vägar utan korsningar. 20 familjer kommer att ingå i den testgrupp som bland andra forskarna från Högskolan kommer att följa.
Sarah Pink är professor vid RMIT University i Melbourne i Australien och internationell gästprofessor vid Högskolan i Halmstad. Hon deltar som vetenskaplig ledare i projektet. Hon säger:
– Det här är ett avgörande ögonblick i designen av självkörande bilar. Det är nu möjligt att inte bara föreställa oss en framtida användning av självkörande bilar, utan även forska på vad som händer när människor använder sådan teknologi i bilar på publika vägar.
Forskar även om ”kroppsappar”
Just självkörande bilar är ett nytt område för forskarna inom SCACA, men de har länge intresserat sig för tillämpad etnografisk forskning om hur människan förhåller sig till ny teknik.
Ett annat aktuellt forskningsprojekt handlar om ”kroppsappar”, digitala kroppsbevakningsteknologier som till exempel aktivitetsarmband, och hur denna teknik används i vardagen och påverkar synen på kroppen.
– Självkörande bilar är en del i en större samhällsutveckling där allt mer automatiseras. I min tidigare forskning har jag sett hur ny teknik inte alltid tar de vägar man tror. Tekniken och designen har sina syften och tänkta användningsområden – men vi människor är kreativa varelser och det finns myriader av sätt att använda ny teknik. Det ska bli väldigt spännande att se hur teknologin i våra självkörande bilar passar in i vårt vardagsliv, och vad vi gör med den, säger Vaike Fors.
"Vi människor är inte okomplicerade”
Vaike Fors ger exempel på några intressanta frågeställningar: Hur förändras vår upplevelse av att köra bil och att överlåta viktiga beslut till bilen? Och hur är det att stå vid ett övergångsställe inför en bil där föraren håller på med något annat? Vad kommer vi att ägna oss åt när vi inte behöver fokusera på vägen?
– Vi människor är inte okomplicerade och våra vanor är ofta ganska stabila över tid. För att förstå betydelsen av ny teknologi behöver vi studera hur människor implementerar den i sin vardag och i sina rutiner. Här börjar det verkligt intressanta.
IDA LÖVSTÅL